Anuntul Vanatorului
LUPUL V?ZUT ALTFEL Imprimare Email
Joi, 18 Iulie 2013 19:32

LUPULV?ZUTALTFEL

Respectul profund pe care l-au avut dacii fa?? de fiara s?lb?ticiilor nep?trunse este unul dintre aspectele care subliniaz? tr?s?turile ?i caracterul str?bunilor no?tri barbari. Ca animal de prad? ?i vn?tor de excep?ie, lupul simbolizeaz? b?rb??ia absolut? punnd n eviden?? cupluri de nsu?iri aparent opuse: curaj ?i pruden??, for?? ?i ging??ie, solitudine ?i spirit de echip?.St?pnitori ai unui teritoriu preponderent p?duros ?i tr?itori n des?vr?it? armonie cu natura s?lbatic?, dacii nu puteau s? nu aprecieze calit??ile de excep?ie ale lupului, ale c?rui atribute ?i le-au nsu?it adesea. De?i exist? prea pu?ine dovezi scrise despre nainta?ii no?tri, care s? ne dezv?luie pe larg obiceiuri ?i tradi?ii azi date uit?rii, unele cutume p?strate n zone mai pu?in alterate de pecinginea modernului amintesc de cultul lupului.Cu certitudine n acele vremuri specia era foarte bine reprezentat?, de vreme ce s-a instalat att de solid n con?tiin?a ?i memoria comunit??ii. Serb?rile p?gne, dedicate lupului, se pare c? erau numeroase. O atest? azi s?rb?tori religioase p?strate n calendarul cre?tin ortodox, mai cu seam? cele din luna noiembrie, care culmineaz? cu hramul sfntului Andrei. ?i dac? acest sfnt, despre care se spune c? a avut un rol major n cre?tinarea geto-dacilor, este cunoscut n popor ?i ca patron al lupilor, nu este simpl? ntmplare.Cultul dacic al lupului s-a ncrustat astfel n mod firesc ?i armonios n tradi?ia cre?tin? local?.
Credin?ele populare despre aceast? s?lb?ticiune, transmise din genera?ie n genera?ie peste veacuri, sunt numeroase ?i adnci precum erau odinioar? ?i codrii. Mare dijmuitor de turme, lupul a fost privit mereu de om ca un adversar de temut, uneori chiar malefic, alteori nzestrat cu calit??i supranaturale care i veneau n ajutor. Ca vietate ce simbolizeaz? b?t?lia pentru supravie?uire, nfruntnd natura ostil? ?i for?ele potrivnice, a c?tigat respectul oamenilor. Se afirm? c? nsu?i verbul a lupta provine din r?d?cina lup, care desemneaz? apriga s?lb?ticiune. n Maramure? mul?i nou-n?scu?i primeau numele acestui animal viteaz sau derivate ale numelui, cu speran?a c? vor dobndi astfel vigoarea ?i vitejia ei, ca ?i calit??ile de protector al familiei. Sentimentele umane cu care a fost privit? fiara n decursul timpului sunt diverse ?i contradictorii, pe de o parte din ostilitatea strnit? de n?ravul s?lb?ticiunii de a v?mui turmele, pe de alt? parte din admira?ia ?i uimireastrnite de inteligen?a ?i noble?ea frumoasei bestii. Se credea c? n noaptea sfntului Andrei haitele sunt chemate de patronul lor pentru a le mp?r?i prada de peste iarn?. Trebuie re?inut c? acest eveniment se produce exact la debutul calendaristic al anotimpului. Iar dac? sfntul a hot?rt ca lupii s? vneze ?i animale domestice, nimeni nu are dreptul s? i se mpotriveasc?, paguba trebuind s? fie suportat? f?r? discu?ii.Noaptea sfntului Andrei este cea n care lupilor li se d? libertatea s? atace turmele. Geniul popular a f?cut din aceast? credin?? o parabol? imaginndu-?i c? n acest moment al anului for?ele malefice, n toate formele lor, ies n lume, pentru prad?, punnd n pericol sufletele cre?tinilor. Pe acest motiv popular se brodeaz? ?i legendele cu licantropi, oamenii-lupi, care deveni?i robi ai unor malefice puteri supranaturale se transform? n pr?d?tori sngero?i.
De la celebrul steag de lupt? al dacilor, arhicunoscutul cap de lup care scotea sunete nfrico??toare, pn? la credin?a popular? n amulete provenite din trupul lupului, toate dezv?luie respectul omului fa?? de puterea aproape divin? a s?lb?ticiunii. P?rul, ghearele sau col?ii de lup, micile obiecte confec?ionate din oasele fiarei, au fost ?i mai sunt ?i azi considerate, pe alocuri, purt?toare de puteri miraculoase, protejnd posesorul lor de necazuri ?i nenorociri. Aceste credin?e ?i au r?d?cinile n vechiul cult dacic. Exista ?i credin?a c? lupul poate veni n ajutorul b?rba?ilor tineri oropsi?i de duhuri tenebroase, cu condi?ia ca ace?tia, n schimbul eliber?rii de sub influen?a vr?jilor teribile s? nu se c?s?toreasc? niciodat?. Tot n vechime, mantalele c?ptu?ite cu blan? de lup erau nu numai dovad? a prosperit??ii ci ?i protec?ie mpotriva farmecelor. Leg?tura dintre firesc ?i supranatural n ceea ce prive?te s?lb?ticiunea aceasta pe care oamenii au privit-o cnd cu team?, cnd cu du?m?nie, s-a instalat datorit? caracterului discret ?i misterios pe care l-a avut comportamentul s?u.
n fa?a marelui asalt al omenirii asupra naturii ?i ndeosebi asupra p?durii, miturile au nceput s? se destrame, s? dispar?, s? se piard?, rnd pe rnd l?snd loc gol banului. Lumea f?r? zne, zmei, balauri, iele sau spiridu?i va continua s? existe, de?i mai searb?d?, mai ?chioap?. ns? din momentul ncare va disp?rea ?i mitul lupului, nsele temeliile lumii se vor zdruncina ngrozitor pentru ntreaga omenire. Nu ntmpl?tor str?bunii daci ne-au l?sat ?tire c? lupul a fost ?i trebuie s? r?mn? sacru.
CASIANBALABASCIUC

Ultima actualizare în Vineri, 19 Iulie 2013 19:52
 
 
Avize psihologice | Permise arma | www.eusuntoktuestiok.ro